Att hitta ett bra prepperboende

Jag har haft lite mycket att göra på sistone, därav har det inte blivit något bloggat på länge. Det som har snott mest av min tid är att jag har köpt hus, och flyttar in nu i sommar. Det har varit en hel del planerande, funderande och testande av tekniska lösningar.

När jag letat efter hus så har jag haft två strategier: Att leta efter sommarstuga som man kan ha som BOL, eller en avlägset belägen permanentbostad att ha som bug-home-location. Efter mycket letande föll valet på det andra alternativet. Så, vilka kriterier var det som låg bakom mitt husval, då? Nedan följer de viktigaste:

1) Långt bort från större vägar och samhällen, så att huset fungerar som BOL.

2) Egen brunn.

3) Bra läge för off-grid med solpaneler och/eller vind.

4) Närhet till natur, med allt vad naturen kan ge i matväg.

5) Långt från militära mål och kritisk infrastruktur som skulle kunna angripas vid en konflikt.

6) Max 1 timmes pendling till arbete och ”civilisation”.

7) Jordkällare.

8) Gott om förvaringsmöjligheter.

Till slut hittade jag detta, någonstans i Skåne. Huset var i det närmaste perfekt för en prepper, och uppfyller alla ovanstående kriterier, och är samtidigt i perfekt skick. Jag flyttar om ett par veckor, så räkna med att det framöver kommer fler inlägg om just att preppa när man bor i hus på landsbygden.

 

