Preppers är inte foliehattar

Det finns alla sorters folk därute. Det finns folk som tror på en högre makt, det finns ateister, det finns de som mer eller mindre strikt håller sig till fakta och vetenskap, och sedan finns det en sort som tror på vad skit som helst de blir matade med, särskilt om det passar in i deras världsbild. Läsaren vet nog vilken sort jag menar. De som sällan kan precisera källan närmare än ”internet”.

I denna kategorin finner vi foliehattarna, eller mer korrekt konspirationsteoretikerna. Gemensamt för dessa är ofta att det finns, i deras värld, en illvilja från staten, kommunen, NATO, USA eller någon annan aktör som manifesterar sig i lögner, övergrepp och förtryck mot befolkningen. Konspirationsteoretikerna trollar gärna i kommentarsfält på bloggar, på Twitter och på andra forum, men kan sällan lägga fram verkliga fakta som stödjer deras teorier.

Är preppern en konspirationsteoretiker? Nej, absolut inte. Skillnaden mellan att preppa och att tro på statlig kontroll av hjärnvågor, att månlandningarna var fejkade (eller vad det nu är för dumheter) är gigantisk.

Prepperrörelsen, särskilt i Sverige, fokuserar först och främst starkt på kunskap. Att ta till sig fakta och vetenskap är en enormt viktig komponent i detta, och det gör de preppers jag kommit i kontakt med. Av de preppers jag känner till är majoriteten högintelligenta människor som kan ta till sig fakta och förstå den.

Vissa anser att preppern är konspirationsteoretiker på grund av scenarion som läggs fram i preppingdiskussioner. Man hör ibland argument som ”Kom igen, kalla kriget är slut, och vi har haft fred i 200 år!”, ”Solstormar händer inte på riktigt.” eller ”Jaha, zombieapokalyps, är det vad du tror på…?” Gemensamt för dessa är att de oftast är enormt enkla att slå hål på. Låt mig ta de tre som exempel.

När det gäller försvar och argumentet om 200 års fred, läs vad jag skrev härom dagen, när jag skrev om prepping som ett första steg till ett starkare försvar. Jag radade upp en lång lista av skribenter där. Som jag skrev då, den som är skeptisk bör ta till sig fakta innan man kommer med argumentet om den eviga freden och det eviga välståndet.

Solstormar händer på riktigt. Vi vet inte riktigt vad de skulle ställa till med i den moderna världen. Sist en riktigt stor sådan inträffade var 1859, och i vår moderna värld hade den säkerligen fått stora konsekvenser. Satelliter hade defintivt skadats, och konsekvenserna för elnätet och vår elberoende värld hade blivit svåra.

Avslutningsvis, zombieapokalypsen, då. Ja, jo, vissa preppers slänger sig med det uttrycket. Det används ofta av preppers som en metafor för en ospecifik katastrof. Jag vet ingen som tar sin prepping seriöst som tror att de kommer att hamna i Walking Dead. Faktum är att jag inte känner någon alls som tror på zombieapokalypsen på riktigt. Själv försöker jag att undvika att använda uttrycket, eftersom det sätter oss som preppar i en dålig dager, där vi riskerar att inte bli tagna på allvar.

Den förberedde överlever. I att vara förberedd ingår att förstå sin värld och att skaffa sig kunskap. Lyssna inte på foliehattarna, propagandatrollen och de som kritiserar prepping utifrån okunskap!

 

En reaktion på ”Preppers är inte foliehattar

  1. Ping: Dehydrerat vatten, nu tillgängligt från USA | En Skånsk Survivalist

Kommentarer inaktiverade.