Vatten

Vatten ger liv. Utan vatten hade inte livet på jorden som vi känner det inte existerat alls, eftersom hela biokemin är baserad på vatten. Preppern behöver vatten, precis som allt annat som lever. Det här inlägget summerar ett par konkreta tips kring vatten. Hur man skaffar det, hur man lagrar det och hur man renar det. En del tips här är sammanfattningar av saker jag skrivit tidigare.

Det enklaste sättet att lösa vattenfrågan är att lagra rent, pålitligt vatten i förväg. Mitt förråd är dimensionerat till lite drygt 7 liter per person och dygn, plus någon liter per dygn till de två katterna i hushållet. Detta är mer än vad man verkligen behöver om man ransonerar hårt, men jag vill dels inte behöva snåla för mycket, dels är det bra att kunna dela med sig om det skulle behövas.

När man lagrar vatten behöver man någon sorts behållare. Dunkar är bra att lagra vatten i, och det jag (och en stor del av Sveriges preppers) använder är Biltemas 10-litersdunkar. Dessa är billiga, stapelbara och en 10-litersdunk är inte lika otymplig att bära eller flytta på som större dunkar. En frisk vuxen bär lätt två stycken. Om man skall stapla Biltemas dunkar skall man tänka på att inte stapla mer än tre på höjden, och att inte lägga något tungt på de staplade dunkarna. De knycklas annars lätt ihop och kan börja läcka. Vktigt är att dunkarna står mörkt, gärna något kallare än normal rumstemperatur, och att man byter ut vattnet cirka två gånger per år. Ett sätt för att få rutin på detta är att byta allt vatten t ex vid jul och midsommar.

Nästa grej man kan göra när det gäller vattenförsörjning är att agera så snart det blir strömavbrott. När strömmen går, så sjunker trycket i ledningarna efter en tid, eftersom reservkraften till pumpsystemen kommer att ta slut. Fram till dess finns det vatten i kranen. Tappa badkaret fullt med kallt vatten. Glöm inte heller spoltanken på toaletten, den innehåller också vatten. Spola inte ut det, utan ha det som en sista reserv.

Vatten som man lagrat på det viset i badrummet skall man, precis som med vatten som man tar ute i naturen, inte ta för att vara drickbart bara för att det är klart. De farliga mikroorganismerna som finns i vatten syns inte, och man kan bli rejält sjuk av dem. Jag har varit långt uppe i bergen i Indien och blivit sjuk av dåligt vatten en gång. Tro mig, det är inte roligt. Lyckligtvis hade jag lämplig medicin med mig den gången. (Bredspektrumantibiotika med även amöbadödande egenskaper.)

Vatten som man inte kan lita på skall renas. I bästa fall har man ett bra vattenfilter, om inte så skall vattnet kokas, eller så kan man använda vattenreningstabletter. Helst både kokning/rening och filtrering, men kom ihåg att vatten skall koka upp ordentligt och koka i minst tre minuter för att mikroorganismerna säkert skall dö.

På tal om vattenfilter: Större vattenfilter för långvarigt bruk kan vara en lämplig investering för en BOL, men för vardagsprepperns behov räcker förmodligen ett enklare vattenfilter och ett förråd av dunkar med vatten. Jag har ännu inte hittat ett filter som passar mina BOL-alternativ bra, så jag avvaktar lite med inköp själv. Jag har än så länge endast ett enkelt LifeStraw-filter, men det är ju tänkt att man skall dricka genom, inte att man skall filtrera större mängder vatten genom det. Enligt uppgifter jag fick härom dagen så skall Sawyers liknande filter, det som liknar LifeStraw vara ännu bättre på att filtrera bort sjukdomsalstrande mikroorganismer från vattnet.

 Ta aldrig risker med dåligt vatten. Se till att det vatten du dricker och lagar mat på i en krissituation är rent. Magsjukdomar är en av de vanligaste orsakerna till död och lidande vid större katastrofer, det ser vi dagligen i vår värld.

