Om prepperetik och preppermoral

Etik och moral är för mig viktiga koncept. Jag är uttalad ateist och tror inte på en högre makt, däremot har jag vad som brukar kallas kristna värderingar, eller om vi skall vara lite mer sekulära, västerländska värderingar. Detta innebär bland annat att jag tror på att man skall försöka vara en god människa och kunna stå för vad man gör och har gjort och att man har ett moraliskt ansvar för sina handlingar.

Vad består då dessa värderingar av konkret, för mig som prepper?

Det allra viktigaste är att alla människor förtjänar att överleva en katastrof. Varje människa som inte klarar katastrofen är en tragedi. Att vi alla är så förberedda som möjligt ger så bra odds för så många som möjligt. Detta var en stor anledning till att jag startade bloggen. Kan jag få andra att tänka över sin beredskap, så har jag kanske hjälpt till att bättra på oddsen för någon.

Nummer två på min lista är att alla skall hjälpas om förutsättningarna finns. Det är aldrig acceptabelt att inte hjälpa eller ingripa när andra människor far illa och man har möjlighet att göra någonting. Detta dras till sin spets i katastrofsituationer och blir till en vattendelare mellan den som verkligen bryr sig om andra och den fege egoisten. Jag är stor och stark nog och har tillräcklig förmåga bakom pannbenet för att stå upp mot åtminstonde en del av de faror som hotar den som är svag och utsatt. Det har jag gjort förr, och det skulle jag göra i en katastrof också.

Den tredje och sista komponenten i min preppermoral är att om katastrofen kommer, hålla på den etik och moral jag har i icke-katastrofen. Jag stjäl och plundrar inte idag, och i katastrofsituationen är det ingenting jag har tänkt göra heller. En liten andel ”preppers” förbereder sig på möjligheten att stjäla t ex mat vid behov, men vad är man för sorts människa om man redan i icke-katastrofen tänker sådana tankar? Ja, jag skriver ”preppers” med citattecken där. Sådana människor är inte verkliga preppers i mina ögon.

Notera att det inte är tillåtet på något sätt, vare sig moraliskt eller juridiskt, att bete sig som ett svin eller en bandit under en större kris eller ett krig. Tvärt om. Det är precis då våra värderingar är som mest viktiga, för den som då glömmer sina värderingar blir en del av katastrofen snarare än att vara en del av vägen ur den.

Kom ihåg att svensk lag fortfarande gäller på svenskt territorium oavsett hur mycket skit som regnar ner från himlen. Svensk lag gäller även på eventuellt ockuperat territorium under ett krig.

 

En reaktion på ”Om prepperetik och preppermoral

  1. Ping: Om du har ett äpple vill du dela det med mig? | Urvaken

Kommentarer inaktiverade.