Att preppa för även det lilla

Jag är en aning sjuk idag, har varit risig hela helgen. Sådär halvsjuk, att jag har jobbat eftersom jag ändå kände mig hyfsat OK i morse, men är småkass igen nu på kvällen. Det föranleder att skriva ett kort inlägg om att preppa även för det lilla och vardagsnyttan med prepping.

Jag har hört folk ha åsikter om preppers, och inte bara positiva saker. Jag har blivit kallad trygghetsnarkoman på Twitter, och i olika sammanhang fått höra att preppers är knäppskallar som tror på jordens undergång i stället för att leva sina liv. Den inställningen köper jag absolut inte. De preppers jag känner är absolut inga knäppskallar, och jag skulle tro att de inte ser mig som en heller. Det är balanserade människor som funderat igenom sin beredskap för katastrofer.

Preppande är ju just det, en förberedelse för den där stora katastrofen som kan komma någon dag. Man är beredd på att försörja sig och familjen med mat och vatten, värme och ljus om det skulle behövas. Man har en plan. Jag har gått igenom delar av det där tidigare, och mer kommer så småningom. Men prepping är också ett sätt att förändra sitt liv och att vara beredd även på den lilla katastrofen.

Som prepper har man värktabletter hemma om man skulle bli bli sjuk och plåster och första förband om man skulle skada sig. Att det inte skulle finnas Ipren eller vad man nu föredrar i huset när det behövs är inte ett alternativ. Är man så sjuk att man inte alls orkar gå ut så finns det resurser hemma. Förrådet är fyllt, och man kan klara sig på det även i vardagen utan att behöva ta sig till affären när hela familjen är däckad av den där febern. Har man mycket månad kvar i slutet på pengarna någon gång, eller om man rent av blir utan inkomst en tid på grund av arbetslöshet, sjukdom eller annat, ja då finns också förrådet som en extra säkerhet. Maten är i alla fall ordnad och man har i det läget en sak mindre att oroa sig för.

Poängen är att det finns en stor nytta av prepping även i vardagen. Att styra upp sitt liv en aning och ta ansvar är bara positivt. Det behöver inte vara krig eller århundradets snöstorm för att man skall ha nytta av sin prepping.

Nästa gång någon gör sig lustig över preppers, så skall jag fråga dem om de behövde gå och handla sist de var sjuka, eller om de kunde ta det lugnt eftersom de redan hade vad de behövde hemma.

 

